De gepatenteerde sluiting van de veiligheidsgordel van Coenen.

Innovatieve bedrijvigheid aan de Binckhorstlaan

Het Informatiecentrum Rotterdamsebaan is sinds oktober 2014 neergestreken in het pand van Carrosseriefabriek Coenen. Het bedrijf, afkomstig uit de Pletterijstraat, liet het pand in 1957 bouwen naar ontwerp van het Rijswijkse architectenbureau G. van Bueren en H. Meijer. Tegen de lange achterwand van het informatiecentrum is een tentoonstelling ingericht over de firma Coenen.
Op de hoek van de Binckhorstlaan – Mercuriusweg verrees een rechthoekig bouwblok van twee verdiepingen dat via een lager tussendeel werd verbonden met een grote open hal. Op de begane grond van het hoekblok bevonden zich rechts kantoren, een showroom en links een grote productieruimte. Op de bovenverdieping bevond zich nog een productieruimte en een dienstwoning.
Na het vertrek van de firma in 1975 werd het pand ingrijpend verbouwd voor de firma Louwman & Parqui. De laatste jaren heeft het pand diverse bestemmingen gehad onder meer als Indoorgolfcentre van Swing Away.

In de nieuwe vestiging van Coenen aan de Binckhorstlaan werd aanvankelijk veel werk verzet met het inbouwen van schuifdaken in personenauto’s. In de grote hal werd hiervoor de middenstrook gereserveerd. In twee banen schoven de auto’s door de hal: van begin stadium, het open zagen van het dak, via de spuiterij naar de afronding van het proces, het inzetten van de bekleding.

Aan de beide zijkanten van de hal was plaats voor de plaatwerkerij en ook voor speciale ombouw van auto’s. Zo werden er enige tijd wagens voor de politie omgebouwd. Ook de Koninklijke Stallen was een klant van de firma. In het diepste geheim werd een rijtuig verbouwd tot de Glazenkoets, die dienst deed bij het huwelijk van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven op 10 januari 1967.

In de jaren 50 produceerde het bedrijf als eerste in Europa autogordels. Het werd het meest succesvolste product. Veiligheid kwam ook in andere producten naar voren. Zo ontwikkelde Coenen een autokinderzitje en in de jaren 70 werd enige tijd de bromfietshelm geproduceerd.

Voor alle producten werd een uitgebreid reclamebeleid gevoerd. Uit de jaren 40 dateert de legendarisch strip van Baron Gas ter Planck. Deze strip verscheen regelmatig in autotijdschriften. Ook in advertenties in dagbladen verscheen de baron als beeldmerk van de firma naast het bedrijfslogo. De baron was zo populair, dat Coenen de reclames liet bundelen tot twee boekjes.